السيد الخميني
438
استفتائات امام خمينى ( موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 ) ( فارسى )
مگر اينكه بازنشسته شوم ؛ و آن موقع هم شايد برگردم ؛ و در اين مسأله هم مردّد هستم كه اگر خانه و زندگى در اينجا داشته باشم ، بر مىگردم يا نه ؛ از نظر سكونت هم در اين دوازده سال ، هر چند سال در محلّى بودهام ؛ حتى سه سال در كرج سكونت داشتهام ؛ از يكسال پيش تا حالا هم در خيابان دامپزشكى خانهاى اجاره كردهام و محل كارم هم در سه راه آذرى است . تقاضا دارم بفرماييد : تكليف من از نظر نماز و روزه چيست ؟ بسمه تعالى ، تا از وطن اصلى اعراض نكردهايد ، حكم وطن باقى است و در تهران حكم مسافر داريد مگر در يك محله قصد توطّن و سكونت دائم بنماييد و مدتى هم در آن بمانيد كه عرفاً گفته شود ساكن هستيد . [ سؤال 2093 ] 9365352 بسمه تعالى 29 / 9 / 1361 امام عزيز ، روحى فداك اينجانب اهل دامغان و محل كارم هم دامغان است . شش سال است در تهران تجديد فراش نمودم و داراى خانه و زن و سه بچه مىباشم . گاهى يك ماه تهرانم ، ده روز دامغان و بيشتر اوقات يك ماه دامغانم ، ده روز يا كمتر تهران هستم . خلاصه تهران را به عنوان وطن دوم انتخاب كردم و تا حال هم نماز را تمام خواندم و روزه هم گرفتهام . بفرماييد نماز و روزهام درست است ؟ اگر درست نيست نسبت به گذشته چه كار كنم ؟ بسمه تعالى ، اگر بنا گذاشتيد براى هميشه مدتى از سال را در محلهء معينى از تهران زندگى نماييد ، آن محله وطن شما محسوب مىشود و نماز و روزهء شما در آنجا تمام است ، در غير اين صورت در تهران حكم مسافر داريد و نماز و روزهء گذشته ، اگر بر خلاف وظيفهء مقرّره انجام گرفته قضا دارد .